Urauči – tradiční adjustace tušových obrazů

Tušové obrazy a kaligrafie se píší štětcem na volně ležící „rýžový“ papír nebo hedvábí. Při schnutí se papír účinkem zasychající tuše zkrabatí a není možné jej vystavit bez napnutí. Protože  tradiční „rýžový“ papír je poměrně tenký a tudíž částečně průsvitný, ani barva tuše na něm bez další úpravy dostatečně nevyniká.

Při výrobě originálních obrazů a svitků spolupracuji s Mari Kučera a Harumi Yamada, Mohu vám ale podlepit či do svitku zpracovat libovolné dílo namalované tuší na „rýžovém“ papíru.

Urauči

K vyrovnání papíru slouží technika nazývaná japonsky „urauči„, v překladu „tlučení z rubu“, pro snazší představu použiji raději „podlepení“. Podlepuje se opět „rýžovým“ papírem s dlouhými vlákny, protože vše se provádí za mokra a při následném schnutí dochází k poměrně výraznému pnutí uvnitř papíru, které může být tak silné, že papír přilepený na okrajích praskne. Je zároveň třeba, aby obě vrstvy papíru – dílo samo i podlepovací papír schnuly podobně rychle a dobře k sobě přilnuly. K lepení se používá rýžové škrobové lepidlo a podlepování probíhá zhruba následovně:

  • dílo je třeba nechat dostatečně dlouho uschnout, minimálně 1 měsíc, aby nedošlo k rozpití tahů při navlhčení. Klih, který slouží jako pojivo v tuši, se stabilizuje delší dobu i přes odpaření veškeré vody. Existuje i přípravek proti rozpíjení, ale počkat se opravdu vyplatí.
  • dílo se navlhčí a narovná se rubem vzhůru na rovnou hladkou podložku tak, aby bylo zcela prosto jakýchkoli nerovností.
  • Na takto upravené dílo se položí lepidlem potřený podlepovací papír tak, aby nikde nevznikly nerovnosti a nezůstaly bublinky vzduchu.
  • Oba papíry se kartáčem s hrubými štětinami stlučou dohromady. Proces dost připomíná plstění. V tomto kroku je možné vyrovnat malé nerovnosti vzniklé při pokládání podkladového papíru a vytlačit případné bublinky.
  • Nakonec je třeba vše přenést na podložku, na které dojde k vyschnutí. Opět je třeba být trpělivý a nechat výsledek schnout minimálně 5 dní, aby škrob dostatečně ztvrdl.

dscf0707
urauti dscf0708
dscf0713
20160425_142558

Na takto upraveném díle vyniknou tahy štětce mnohem lépe, protože papír je rovný a zesílený, takže se černá tuš dobře odráží na bílém papíře. Opětovné navlhčení již zaschlé tuše též projasní její odstíny.

Takto zpracované dílo je již možné zarámovat pod sklo nebo jej adjustovat tradičním způsobem do svitku. Japonsky se tomuto procesu říká „hjósó“ a jedná se o velice precizní a jemnou práci – tradiční řemeslo vyžadující přesnost, pečlivost a cit pro proporce.

Hjósó

Vytváření svitků je velice staré řemeslo, které se vyvinulo v Číně, odkud se dostalo do Japonska. Jedná se nejen o estetické zarámování tušových děl, ale především o způsob jejich ochrany. Hedvábná látka, která tvoří rám rozvinutého svitku slouží při jeho svinutí jako funkční obal. Zabraňuje přístupu světla a vlhkosti, chrání před mechanickým poškozením. K lepení svitku se používá škrobové lepidlo, aby bylo možné dílo z poškozeného svitku vypreparovat a opatřit ho novým „ozdobným rámem“.

V Číně se svitky používaly i jako prvky rozdělující vnitřní prostor nebo dokonce sloužily v teplém období jako prodyšné stěny jinak otevřených domů. Odtud se dodnes dochovaly i pásky „fútai„, které se používaly k podkasání svitku při příliš silném větru.

Výroba svitku probíhá zhruba v následujících krocích:

  •  Výběr vhodného typu svitku. Existuje několik formálně stanovených, ale v současné době se v Japonsku vyrábějí i umělecké svitky, jejichž struktura odpovídá spíše umělcově záměru.
  • Výběr vhodné barvy a vzoru použitých látek. Vzorů i barev je nepřeberné množství, na jednom svitku se používají až tři různé látky. jejich vzájemná interakce ovlivní výsledné vyznění svitku a obrazu v něm.
  • Stanovení vhodných proporcí horního a spodního dílu (ten, či), šířka ozdobných pásků ičimondži, šířka okrajů hašira.
  • Slepení nastříhaných dílů, oříznutí přebytečných částí a založení po krajích.
  • Só-urauči – podlepení celého svitku podobně jako se podlepuje samotné dílo. Zde je třeba velice dbát na přesnost a dokonalé přilnutí obou vrstev k sobě. Po dokonalém zaschnutí se celý svitek zezadu potře rostlinným voskem a rozválí se skleněnými korálky, aby  škrobová vrstvička popraskala a bylo možné svitek rolovat.
  • Osazení horní lištou a dolní osou, umístění závěsné stužky a případných dalších prvků jako jsou například zmíněné fútai.

Nabízím celou škálu služeb souvisejících s tímto řemeslem – od pouhého podlepení Vašich děl, až po kompletní zpracování díla do svitku s možností vybrat si barvu a vzor jednotlivých látek podle katalogu. Pokud máte zájem o tyto mé služby, kontaktujte mne prosím mailem či telefonem. 

Několik mých výrobků pro představu:

20160515_172415

Svitek na zakázku

20160522_221338

Vyrobeno na zakázku

20160519_223038

Vyrobeno na zakázku

P1070690

Čínská kráska – svitek na prodej

P1070650

Svitek na prodej – Shin-zen-bi

P1070538

Prodáno

Vyrobeno na zakázku

Prodáno

Svitek na zakázku

Svitek na zakázku

Svitek na zakázku

Připravuji

Svitek s tématickou kaligrafií je také dobrý dárek k různým příležitostem. Dodávám je zabalené ve speciální krabičce, aby se při dopravě nepoškodily.

P1070545
P1070542