![]() |
||||||
Z vlastní zkušenosti vím, že krása uruši není jenom v její vnější formě, ale zážitek a potěšení z krásného výrobku je mnohem intenzivnější, když je podbarven znalostí procesu, který podstoupil. Možná to platí o umění obecně, ale v době odlitků z umělé hmoty se mi zdá, že tento rozměr řemeslných výrobků se pomalu vytrácí. Je přece rozdíl mezi vnímáním předmětu odlitého za několik sekund a předmětem, na kterém třeba i několik lidí pracovalo týdny. Příměr k umělohmotným odlitkům není náhodný, dobře udělaný výrobek z uruši se skutečně podobá plastikové náhražce. Paradoxně je to jedna z věcí, které v Japonsku urušiovému řemeslu lámou vaz. Praktičtí a šetrní Japonci si totiž raději koupí levnou misku nebo tác z umělé hmoty, kterou můžou mýt čímkoli, na kterou můžou bez obav postavit i konvičku s vařicí vodou, než dřevěné a uruši natřené nádobí, na které se přece jenom musí dávat trochu pozor. Nešťastní nuši dnes dokonce své propracované vzory malují na umělohmotné nádoby, aby dosáhli nižší ceny. | ||||||
Jak se myje hake?
|
||||||
Základní vrstvy Máme tedy čistou hake a můžeme se pustit do natírání. To se dá rozdělit na dva druhy. Základní je úprava povrchu, tedy tvrzení, vyrovnání a vyleštění. Na to se potom může a nemusí přidat druhý druh, zdobení. Ačkoli se druhý zdá důležitější, když není dostatečně kvalitní základní povrch, zdobením se to zakrýt nedá. Uva-nuri – vrchní, nejexponovanější vrstva, takže taky nejkvalitnější uruši, často s trochou oleje, aby se pěkně leskla. Naka-nuri – střední vrstva čisté uruši, podklad pro vrchní vrstvu, takže musí být perfektně rovná. Šta-nuri – vrstva méně kvalitní uruši, která zarovná všechny zbylé nerovnosti. Další 3 vrstvy se dohromady jmenují šta-dži Sabi-uruši – uruši smíchaná s práškem z brusného kamene. Kiri-fun-uruši – uruši smíchaná s práškem z pálené hlíny a práškem z brusného kamene. Zaplní nerovnosti předchozí vrstvy. Dži-uruši – uruši smíchaná s práškem z pálené hlíny. Je relativně hrubý. Tvoří základ struktury podobné loži asfaltové silnice. Vrstvy se pokládají od hrubší k jemnější. Nuno – ki-uruši napuštěné konopné či jiné plátno. Používá se hlavně proto, že se na něj snadno špachtlí nanáší následující kašovité vrstvy, ale při poškození hotového výrobku způsobuje další odchlipování, nasává vodu a tedy může způsobit hnilobu ki-dži. Kokuso – uruši smíchaná s klihem, dřevěným prachem a konopnými vlákny. Ki-dži – základní tvar, obvykle ze dřeva. To bychom měli 9 základních vrstev. Kromě toho, že se některé vrstvy dělají víckrát, povrch se ještě několikrát natírá tenounkou vrstvou (suri-uruši) a leští. Celkem řekněme 13, ale i podstatně více vrstev. Obecně se dá říct, že čím více vrstev, tím kvalitnější výrobek. |
||||||
Jak se uruši sbírá
Šťáva z řezných ran vytéká po kapkách, které je třeba sbírat ještě než ztuhnou. Sběr do nádob připevněných ke kmeni, jak je známý z plantáží cukrových javorů nebo borovic, není možný a sběrač musí proto denně několikrát obejít přibližně dvě stě stromů. Surová uruši (arami-uruši), s přibližně 80% vody, obsahuje také mnoho kousků kůry a jiných nečistot, proto se musí přecedit. Aby se snížily ztráty, zahřívá se ve vodní lázni (jukan) na teplotu ne vyšší než 40°C. Zárověň se do ní přidávají kusy bavlny, která na sebe nečistoty naváže a odcedí se při procesu zvaném roka. Obsah vody je nyní na cca 25 – 30 procentech. Takto vyčistěná uruši se nazývá ki-uruši a používá se například na základní úpravu surového dřevěného základu – ki-dži. Následuje proces zvaný kurome, při němž se dále redukuje obsah vody odpařováním. Urušiol zároveň oxiduje a černá. Zdrojem tepla je buď slunce, nebo nyní již téměř výhradně používaný elektrický zdroj. Posledním procesem, který podstupuje takzvaná sésé-uruši je najaši, mechanická homogenizace urušiolu a ostatních látek ve zbývajícím objemu vody, který tvoří asi 8%, tedy desetinu původního množství. Čím jemnější emulze je vytvořena, tím má výsledný produkt lepší lesk, hladší povrch a lépe schne. Zatímco takto neupravená ki-uruši po nanesení mění vlastnosti ještě dva až tři roky, sésé-uruši po zatvrdnutí zůstává beze změny po staletí. |
||||||