Kišú-šikki

Na mapě Japonska oblast Kišú těžko naleznete, protože je to název staré správní jednotky (han), na jejímž místě se dnes rozkládá prefektura Wakajama. Nejvíce nuši se zde usadilo a dodnes tvoří okolo měst Kuroe a Kainan, proto se Kišú-šikki nazývají také Kuroe-nuri nebo Kainan-šikki. Základní podmínkou pro rozvoj lakového řemesla byla slavná produkce cypřiškového dřeva v okolních horách (především oblast Kumano a Jošino). V období Muromači (14. – 16. století) se z něj začaly vyrábět kvalitní řezbářské výrobky denní potřeby, od nichž již bylo blízko k výrobě žádaného lakovaného nádobí.

Typickým znakem zdejší produkce je základní vrstva štadži, která není tvrzena drahou uruši, ale šťávou z nezralých plodů persimonu (japonsky kaki-šibu). Ta patří také mezi přírodní laky a odpradávna se v Japonsku pro vysoký obsah taninu používá jako impregnační prostředek. Toto takzvané šibu-štadži se vytváří opakovaným nanášením kaki-šibu smíchané s prachem z dřevěného uhlí či s popelem z rýžových slupek. Mimo to se zde ale samozřejmě vyrábí i lakové výrobky s hon-kata-dži, které se zdobí technikou makie, čin-kin či raden.

Prvním průkopníkem lakování v této oblasti byl klášter Negoro, podle něhož je pojmenován i tradiční způsob povrchové úpravy.

Cugaru-nuri

Zdejší produkce je typickým příkladem uměle vytvořené „tradiční“ produkce za účelem pozvednutí hospodářského výsledku hanu. V periodě Edo, období Genroku začal kníže Cugaru Nobusama podporovat lakové řemeslo ve svém hanu, který dnes odpovídá prefektuře Aomori. Vznikla v Japonsku nejsevernější originální technika, která je ovšem i po více než dvou stech letech v mírně nepružném japonském systému stále nazývána kawari-nuri (odlišné lakování – rozuměj odlišné od tradičních technik). Je charakteristická naprosto nepravidelným pestrým vzorem, který vzniká následujícím procesem:

1. Na hotové rovné vrstvě hon-kata-dži se vytvoří nepravidelný vzor barevnou uruši.

2. Po zatvrdnutí se nanášejí další různobarevné vrstvy, tentokrát již celistvé, proložení vrstvami průhledné suki-uruši zajistí prostorový efekt.

3. Nakonec se celý povrch vybrousí kamenem či dřevěným uhlím do hladka.

Existují čtyři základní varianty, lišící se vznikem základního nepravidelného vzoru (1.):

Kara-nuri – nejstarší a nejrozšířenější způsob. Vzor se vytváří přitiskáváním náhodně proděravěné špachtle (šikake-bera) na hon-kata-dži. Šikake-bera je předtím namočena do barevné uruši s příměsí vaječného bílku, který zajistí, že se vzor nerozlije do roviny.

Nanako-nuri – vzor připomíná rybí jikry, kterým se říká nanako. Na ještě nezaschlý povrch barevné uruši se nasypou semena řepky, které se po zaschnutí vyloupou a vznikne povrch s kulatými malými prohlubněmi.

Nišiki-nuri – variace předchozího s tím rozdílem, že po odloupání semen se ještě na hrbolatý povrch namaluje černou uruši další vzor. Následné vyrovnání barevnými vrstvami a vybroušení je již shodné.

Monša-nuri – vzor se vytváří posypáním dosud nezaschlého povrchu zuhelnatělými rýžovými slupkami, které se již neodlupují. Po vybroušení vzniká typicky jednoduchý vzor, ceněný pro svůj rustikální vzhled.

Ečizen-šikki

Kořeny tradice lakového řemesla v oblasti Ečizen (dnešní prefektura Fukui) lze sledovat až do 6. století, kdy zdejší umělec dostal za úkol opravit císařovu pokrývku hlavy. Zároveň s dobře odvedeným dílem daroval císaři černě lakovanou misku na rýži, misku na polévku a talíř, jejichž kvalitu císař vysoce ocenil a na oplátku začal nuši v této oblasti podporovat. O dlouhé historii laku v této oblasti kromě legendy svědčí i množství vykopávek, které se řadí mezi nejstarší v Japonsku, a v neposlední řadě i více než 1200 let trvající tradice výroby vysoce kvalitní uruši má zásluhu na 80 procentním zastoupení zdejších výrobků mezi lakovaným nádobím, používaným v japonských restauracích. Stálou poptávku zajišťuje i místní zvyk sezvat známé a přátele na hostinu u příležitosti výročí úmrtí zakladatele buddhistické sekty Džódo-šinšú – mnicha jménem Šinran. Při této události je nezbytně nutné servírovat jídlo v tradičním lakovaném nádobí.

Soustružené výrobky (hiki-mono) jsou vyráběny především z japonského kaštanu (Aesculus crenata), zelkovy (Zelkova serrata) a břízy (Betula grossa), technikou tate-biki.

Protože se zdejší produkce zaměřuje do značné míry na nádobí denní potřeby v provozech restaurací, povrch musí být nejen kvalitní, ale i dostatečně odolný vůči nárazu. Pro základní vrstvu (šta-dži) se proto nepoužívá technika hon-kata-dži, ale takzvaná šibu-šita-dži.

Uwa-nuri zdejších výrobků lze rozdělit na dva druhy.

  1. hana-nuri, jinak též nuri-tate, při kterém se povrch vytvořený hake již dále neupravuje. Tato technika vyžaduje nejen bezprašné prostředí a naprosto čistou uruši, o kvalitě výsledného povrchu rozhoduje především zkušenost nuši-ho. Používá se černá uruši nebo průhledná suki-uruši s přídavkem oleje. Lesk závěrečného povrchu se v japonštině nazývá kótaku.
  2. V případě roiro-nuri se naopak olej do uruši nepřidává a závěrečný povrch se brousí dřevěným uhlím a leští opakovaným nanášením suri-uruši, až do dosažení požadovaného zrcadlového lesku, nazývaného cuja. Poslední úprava se provádí bříšky prstů.